لوح دل |
|||
پاسخ : اولا در بین مفسران، محققین، قرآن شناسان و حتی عامه مسلمین امری واضح و روشن است که ایرادی ندارد که بعضی از آیات، اولش درمورد مطلبی و وسطش در مورد مطلب دیگر و آخرش درباره موضوع دیگر باشد و در این مطلب اختلافی ندارند که اینگونه نیست که آیات قرآن با یک نظم و ترتیب و معنای جداگانه باشد ثانیا راویان شیعه و سنی نقل کرده اند که این حدیث در منزل جناب «ام سلمه» بر پیامبر (ص) نازل شد وعلی و فاطمه و حسن و حسین (ع) در آنجا حضور داشتند و پیامبر (ص) عبای خود را بر سر آنها انداخت و فرمود : «خداوندا اینها از اهل بیت من هستند.» و خداوند آیه تطهیر را فرستاد. سپس پیامبر آیه مذکور را تلاوت فرمود. ام سلمه عرضه داشت : «یا رسول الله، آیا من از اهل بیت تو نیستم.» حضرت فرمود : «تو بر خیر هستی» و نفرمودند از اهل بیت من هستی.(صحیح مسلم، ج7، ص122 – مسند احمد، ج4، ص367 – فضائل الصحابه، ص22 – السنن الکبری، ج10، ص114 – الدر المنثور، ج5، ص199 – کنز العمال، ج1، ص 178 و ج3، ص640 – ذخائر العقبی، ص16 و...) پس اجماع راویان شیعه وسنی بر این است که این حدیث در شأن پیامبر (ص) وعلی و فاطمه و حسن و حسین (ع) نازل شده است و اختلافی در خصوص این آیه نکرده اند. ثالثا این آیه دلالت بر عصمت می کند و حال آنکه علما اتفاق کرده اند بر عدم عصمت زنان پیامبر و هیچ کس قائل به عصمت آنان نشده است. رابعا در ادبیات عرب علامت جمع مذکر به «میم» و علامت جمع مونث به «نون» است و جایز نیست در ادبیات عرب استعمال علامت مذکر برای مونث و بالعکس وقتی به قبل و بعد آیه تطهیر نگاه می کنیم مشاهده می شود که تمام به صورت جمع مونث و با «نون» استعمال شده، مثلا فرموده «یَا نِساءَ النَّبِی لَستُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ»(سوره احزاب، آیه 32) و فرموده : «إِنِ اِتَّقَیتُنَّ» و یا «فَلا تَخضَعنَ بِالقُولِ» تا آنجا که می فرماید «وَ أَطُعنَ اللهَ وَ رَسولَه» تمام جمع مونث است و به «نون» آمده است. وقتی به آیه تطهیر می رسد ناگهان خداوند متعال از جمع مونث به جمع مذکر برمیگردد و فرموده است : «إِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ أَهلَ البیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیراً» جمع را یه «میم» آورده است. و ما می فهمیم که منظور این آیه مونثات قبل و بعد نبوده است و گرنه این چرخش ناگهانی از مونث به مذکر هیچ دلیلی ندارد. سپس در آیه بعد می فرماید : «وَاذکُرنَ مَا یُتلی فِی بُیُوتِکُنَّ» جمع را به «نون» آورده است. پس معلوم می شود مراد از تطهیر همان کسانی هستند بیان شد. التماس دعا نظرات شما عزیزان:
درباره وبلاگ آخرین مطالب پيوندها نويسندگان |
|||
|